fbpx
Bidfood'ies

Koen Schoon - Head of sales

Vertel eens wat over jezelf ?

Ik ben een levensgenieter pur sang. Mensen die mij kennen, weten dat ik mijn dromen (be)leef. Mijn grootste passie is reizen, liefst zo ver, zo lang en zo avontuurlijk mogelijk. Hoewel ik mijn taak als echtgenoot en vader van 3 prachtige dochters ernstig neem, beschouw ik het leven als een geschenk en tracht ik er samen met mijn vrouw het uiterste uit te halen.



Hoe lang werk je bij Bidfood De Clercq?

In juni 2009 kwam ik na een wereldreis (lees: huwelijksreis) van een jaar thuis. Mijn prioriteit was toen een job vinden. De eventsector waar ik jaren had gewerkt, kreeg rake klappen door de crisis waardoor ik genoodzaakt was iets anders te zoeken. Ik kwam terecht bij Bidfood De Clercq, toen nog Horeca & Zuivel De Clercq. Ik mocht er aan de slag als sales. Het plan om deze job 2 jaar te doen om vervolgens opnieuw in de eventsector terecht te komen, vervaagde.

Ik maakte kennis met de voedingssector, een sector die enorm varieert, evolueert maar vooral boeit en blijft verbazen. De familiale sfeer binnen de firma, de fijne collega’s en het contact met klanten gaven mij elke dag opnieuw energieboost. Voor ik het goed en wel besefte, werden de vooropgestelde 2 jaar in een flits 14 jaar trouwe dienst. Tot op vandaag ga ik met plezier en met het nodige enthousiasme werken.

Wat is je functie en wat houdt deze in?

In 2021 kreeg ik de kans om Head of sales te worden, een opportuniteit die ik met beide handen nam. De ervaring en kennis die ik doorheen de jaren heb opgebouwd, zijn een enorme hulp en helpen mij bij het uitoefenen van mijn job.
Mijn job bestaat erin het salesteam zo goed mogelijk te ondersteunen. Nieuwe prospecten doorgeven, dossiers opvolgen en condities bespreken voor klanten maken deel uit van het takenpakket.
Eens per maand wordt er een salesmeeting voorbereid waarbij nieuwe producten worden besproken, voorgesteld en geproefd. Er wordt een salesmap uitgewerkt met promo’s, nieuwigheden en seizoensgebonden acties. Met de salesmap wordt ook de gelijkaardige digitale versie uitgewerkt voor Smartsales.

Ik ontvang en onderhandel met leveranciers. Samen met hen werken we flyers uit waarbij nieuwe producten in de kijker worden gezet. Ik beheer de bidfooddeals en eens om de 6 weken wordt er in samenwerking met de marketing een promofolder uitgewerkt. Ook help ik bij de uitwerking van de inspiratiefolder die elk seizoen wordt uitgegeven. Ik neem deel aan de vergaderingen met de andere filialen waarbij gezamenlijke beslissingen worden genomen. Ik zoek de nieuwste trends op en tracht op deze manier een antwoord te beiden op vragen van onze klanten naar specifieke producten. Ik voorzie maandelijks nieuwe banners en campagnes en houd samen met de dienst marketing onze webshop en de newsletters up-to-date. Ik draag mijn steentje bij aan de organisatie van Horeca Expo en de kick-off van Bidfood de Clercq. Aan variatie geen gebrek.

Welke specifieke afdeling van de Bidfood familie is belangrijk voor jouw functie?

Ik heb enorm veel respect voor het team marketing. Zonder hen zou ik de helft van mijn takenpakket niet naar behoren kunnen uitoefenen. Elke voorstel en elk idee wordt door hen tot in de puntjes uitgewerkt op een originele, professionele manier.
Of het nu om de webshop gaat, de promofolder, de newsletter, de website, of één of ander evenement. Steeds opnieuw zorgt de marketing voor een aangename samenwerking met een duidelijke communicatie. Het marketingteam van Bidfood is een absolute meerwaarde en een niet te onderschatten onderdeel binnen de organisatie. Zij maken het verschil met de concurrentie.